СВЯТКИ
З прадавніх часів зимовий період для українців
був особливо насиченим різноманітними звичаями та обрядами. Серед низки зимових
свят особливо виділяється період Дванадцятидення (Святки) з кульмінаційними дійствами,
що припадали на Різдво, Новий рік (за старим стилем) і Хрещення (Водохрещі). Навколо
цих дат протягом багатьох віків складався надзвичайно багатий комплекс звичаєвості. І хоча
ці три головні зимові свята мали ряд специфічних рис-відмінностей, все ж спільного
між ними теж було чимало. Оскільки обрядовість кожного з них повинна була виконувати
схожі функції: захищати людей від впливу "злих сил", особливо небезпечних у цей
період, та забезпечити добробут і щастя сім’ї в наступному році.
Напередодні Різдва звечора ватаги ходили
з зіркою і починали колядувати. Зміст колядування (як і новорічного щедрування)
полягав у тому, що спочатку групи чоловіків, потім парубочої молоді, а пізніше дівчат
і дітей заходили на подвір’я кожної хати і, обов’язково спитавши дозволу, виконували
ряд обрядодійств, що несли у собі ідеї родючості, піснями славили господарів, бажали
їм здоров’я, статків, за що отримували певну винагороду. В основі цих обходів лежали
давні магічні уявлення про те, що побажання, сказані в період Новоріччя, мали стати
реальністю.
Колядування за своїм походженням є позацерковним
звичаєм, що існував ще в язичницьку добу. З прийняттям християнства до традиційних
святкових сюжетів додалися нові, в основі яких лежали фрагменти Священного писання,
насамперед про народження Христа і Божу Матір.
Напередодні Нового року побутували урочистості,
обходи дворів зі щедрівками. Часто щедрування набирало театралізованого характеру,
включаючи рядження – широко популярними були обряди водіння „Кози” та „Меланки”.
Активну участь у ритуалах брали діти. Вранці на Різдво хлопчики „пахолкували”, а
на Новий рік – „засівали” (посипали). Заходячи ще вдосвіта до хати, робили символічне
посівання зерном, висловлюючи при цьому традиційні побажання щастя, здоров’я і багатого
врожаю.
Свято Богоявлення (Йордань) завершувало
різдвяно-новорічний період селянського календаря. Відправивши Службу в цей день, священик занурював
хреста у воду, після чого вона вважалася освяченою.
Всі намагання „вождів з минулого” обрубати
віття могутнього народовеличного древа виявилися марними. Останнім часом, відчувши-таки
сокровенний зв’язок з пра-прадавниною, ми починаємо задумуватись про існування свого
коріння і нам стає дедалі цікавіше заглиблюватись у культурні традиції рідного народу,
пізнавати його побут, поглиблювати власну духовність. Навіть отой примітивний речитатив
„щедрик-ведрик- дайте-вареник...” чути
вже рідше, дітвора вивчає об’ємні колядки й щедрівки, та й вдягається театральніше
– справжнісінький тобі вертеп! Як же праві були мудрі предки, коли казали: „Забудете
минуле – не буде для вас і майбутнього...”
Одна моя знайома, знаючи, що вже тривалий
час цікавлюся народними звичаями, спитала, чи не знаю я тої колядки, яка звучала,
дещо „змікшована” разом зі співами Олега Скрипки (Вакула) та Ані Лорак (Оксана),
у фінальній пісні новорічного теле-мюзиклу „Вечори на хуторі біля Диканьки”. Мені
й самому було б цікаво послухати весь її текст і, за допомогою товариства „Просвіта”,
я віднайшов записи того гурту, який називається „Коровай”. Цю ж чудову колядку,
шановні читачі, дозвольте і вам запропонувати:
Ой, як же було ізпрежда віка
Ой, дай Бо...
Ой, як не було неба і землі
Дай, Бо-о-же...
А тільки було синєє море
Ой, дай Бо...
На тому морі горіли огні,
Дай Бо-о-же...
Коли тих огнів сиділи святі
Ой, дай Бо...
Радять Радоньку, кого в море послать
Дай, Бо-о-же...
А святий Петро говоре на то
Ой, дай Бо...
Та достань, Петро, жовтого піска,
Дай, Бо-о-же...
Та посіємо по всьому світу
Ой, дай Бо...
Щоб уродилось небо і земля
Дай, Бо-о-же...
Небо – зорями, земля – квітами
Ой, дай Бо...
Із Святками Вас!
Немає коментарів:
Дописати коментар